Saturday 15 February 2014

AYUH, AUDIT PAKAIAN KITA!

Posted by sekrefem | 07:55 Categories:
Assalamualaikum w.b.t kepada mahasiswa/i USIM yang dikasihi dan disayangi sekalian...

 Semoga kita sama-sama sentiasa berada di bawah rahmat dan kasih sayang Allah SWT. Apa khabar hati, iman dan aqidah kita? Semoga baik dan bertambah baik. Pertama kali saya diberi peluang untuk menyentuh sedikit sebanyak berkenaan ‘Etika Pemakaian’ yang menjadi panduan kepada saya dan anda sebagai Mahasiswa/i USIM.
    

     Barangkali isu tatacara pemakaian tidak sepatutnya menjadi masalah di kalangan mahasiswa/i kerana kita sedia maklum akan peraturan dan hukumnya namun masih ada yang kurang faham/keliru dengan peraturan tersebut yang perlu dijelaskan. Etika pemakaian yang ditekankan oleh USIM lebih merupakan pelaksanaan ajaran Islam yang mana mengangkat darjat manusia berbeza dari makhluk lain seperti haiwan. Beradab, sopan dan memenuhi syara’ itulah kuncinya.

     Saya melihat trend pemakaian siswa/i USIM ketika menghadiri kuliah adalah formal di siang hari tetapi ‘berfesyen’ di malam hari dan hujung minggu. Jaga adab dan pemakaian ketika menghadiri majlis ilmu insya-Allah ilmu mudah difahami. Mungkin ramai terlupa bahawa Jeans dan baju ketat dan singkat (bagi siswi) adalah dilarang. Juga berambut panjang (siswa) dan berselipar jepun adalah dilarang. Sepatutnya kita menjadi contoh kepada pelajar dari luar negara dalam mematuhi etika berpakaian di USIM. Ayuh, audit pakaian kita!

      Satu isu lain berkenaan pemakaian kad matrik, jika tidak dipakai bawalah bersama sentiasa sebagai bukti identiti kita warga USIM. Bila ditahan ataupun didenda, mulalah merungut padahal sudah menjadi kewajipan pelajar untuk membawa atau mempamer kad matrik masing-masing. 

Akhir kalam, saya ingatkan pada diri saya dan anda untuk bukanlah hanya ‘bertutup, berstokin, bersarung’ bagai di dalam USIM, namun ‘terbuka, terketat, terlondeh’ di luar USIM. Bertindaklah dengan pertimbangan iman & akal agar selamat di dunia & akhirat.Bawalah imej Mahasiswa/i Islam walau dimana kita berada!. Sama-samalah kita perbaiki diri menjadi lebih baik! Wallahu Taala A'lam. J


p/s: Levi’s jenama Israel, betulkah? J

1 comment:

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube